Spöken, finns dem?

Måndag och jag tog spontanledigt! Grymt skönt! Kände att jag behövde det idag när jag vaknade imorse och så hade jag bestämt mig för att ta tag i att ringa vårdcentralen. Hade ju oturen att få urinvägsinfektion i sommar när jag var på Sicilien och även om jag blev bra då, så har det varit lite till och från som jag känt av det. Så idag tog jag tag i det. Fick ny antibiotika och så ska jag avvakta svaret och se om det är rätt antibiotika jag fått eller vad det kan vara. 3 tabletter om dagen i 5 dagar så nu kommer jag väl vara mer död än levande på jobbet igen… Starka grejor det där! Som tur är hinner jag precis käka klart antibiotikan på lördag om det vill sig väl. För då ska jag ju på kräftskivan 🙂

Annars blev det soffmys bla. medan det regnade utanför. En stund somnade jag till på soffan också och hann drömma en mardröm. Att det helt plötsligt står någon utanför altandörren i mörket som jag inte känner. Läskigt! Nu är jag inne på sista delen av True blood. Säsong 4 episode 12. Nu finns inga fler avsnitt vad jag vet. Det är den 3:e som visas på tv just nu i Sverige. Så är väl bara att vänta och se. Men känner mig rätt nöjd nu. En serie kan inte leva vidare för evigt. Det kan bli för mycket också.

På fredag har jag bokat upp mig och en kompis på spökvandring på ett slott här i närheten. 3 spöken ska det bo på slottet. En puckelryggig hovnarr som var en av de sista som såg Karl x11 i livet. En dam som släpar fötterna genom kungarummet och in i stora balsalen klockan 20 på kvällen. Enligt legenden var hon en mycket elak person. Hon överlevde två män som hon drev till en för tidig död. Det sista är en hund som brukar springa från stora matsalen in i salongen. Hunden dog vid sin härskarinnas fötter på slottet. Klockan 20.30 ska vi dit 🙂 Det ska bli spännande! Det är lite fascinerande sånt där, men kanske blir det lite läskigt också, vem vet… 🙂

Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Spöken, finns dem?

  1. stoffe skriver:

    Hihi vad roligt.
    Hur kom ni på den iden att gå på spökvandrinh?
    Pöss

    • Lilla Norpan skriver:

      Jag såg att Engsö slott hade en sida och då jag ofta är där ute både och käkar kräftor, picknick och fotar så lade jag till deras sida på FB för man då kan se lite vad de har för aktiviteter. Det visade sig då att de var igång med spökvandring just nu 🙂 Har ju nyligen varit på Kohlwa herrgård där det spökar så tänkte att det kunde vara intressant och gå på riktig spökvandring 🙂 Har varit lite sugen på det länge 🙂 Nu är det dags! Pöss

  2. oskrivnablad skriver:

    Häftigt med spökvandring, hoppas ni kan sova sen bara 😉
    Mardrömmar är inte lika roliga dock 😦

    Hör av mig om det blir fler turer till E-tuna så vi kan ta den där lunchen =)
    Kram kram

    • Norpan skriver:

      Hahaha, ja det hoppas jag med! Guiderna kan säkert skrämmas lite extra kan jag tänka mig 🙂 Men det ska bli lite kul, men jag kan nog tänkas vara lite nervös ändå 🙂 En kollega till mig pratade om att man vet aldrig vad man får med sig hem… Men det ska man väl hoppas att man inte får med sig ett spöke hem i bilen! 🙂

      Ja, gör det! Kram kram

  3. Mats B skriver:

    Engsö är toppen!
    Et av mina favoritställen faktiskt! Har varit där många gånger genom åren, både i dagsljus och nattmörker…

    (Lite ur minnet, därav reservation för stavfel av namn…:)

    Jycken tillhörde Sofie von Fersen och hette Cottilion. Man kan höra hans tassande mot stengolvet säger en del och hunden ligger begravd under en pyramidformad sten i slottets närhet.

    Anders Luxemburg har setts i sin långa kappa utanför kyrkan och slottet. En mycket vänlig man med stort levnadsöde. Säger inte för mycket, men hans gravsten ger vissa ledtrådar: ”Här vilar Anders Luxemburg, född 1697 död 1744. Som över 30 år i sitt herrskaps tjänst levat med trohet. Känd av höga och låga och nu genom Guds försorg utan men och lyte i det oförgängliga”…

    Angående sägnen om Brita Bååth (hänger porträtt inne i slottet) kan den inte handla om henne, då hon bara var gift en gång.

    Sedan får du nog höra om kedjan ”vilken är framlagd i Ängsös stora stenhus af ett spöke” och Trollstenen, som bland annat nämnts i VLT under åren. Sedan finns det fler berättelser. Får vi ta när vi ses.

    En fantastisk plats, som sagt. Ha så trevligt!

    kram /Mats

    • Lilla Norpan skriver:

      Tack för den extra informationen 🙂 Namnen hade jag läst på även om jag inte nämnde dem i inlägget, men det var en del nytt också som jag inte visste 🙂 Antar att du varit på någon spökvandring tidigare då….? Hursom helst ska det bli himla skoj och spännande! Tack tack! 🙂 Kram

      • Mats B skriver:

        Nope, ingen ”spökvandring” i slottets regi. Däremot specialarbete om Engsö på Universitetet och många vandringar utanför och inne i slottet. Dessutom har jag lyssnat på Sveriges (iallafall då) enda doktor i ”spökerier” under en föreläsning på plats. Mammas väninna hade släktingar som jobbat på slottet så jag fick lite ”inside information” också…

        Gillar verkligen Engsö, som sagt! kram, kram

        Ps. Du som är en hästtjej, passa på att fråga om Engländaren…

      • Lilla Norpan skriver:

        Aha på det viset! 🙂 Då är du ju nästan lite expert på Engsö 🙂
        Gillar också Engsö. Det är väldigt fint runtom med miljön och så. Har fotat en hel del där ute. Men aldrig varit inne i slottet så det ska bli kul bara det.

        Läste om någon häst som varit i Karl den X11 ägo som spang in i någon mur när den förmodligen blev skrämd av något spöke. Men det kanske inte är den hästen. Hur som helst, spännande ska det bli! Kram och ha en bra fredag!

  4. flickanochstaden skriver:

    Hatar när uvi krånglar, usch 😦 Hoppas du blir frisker snart! Och jaaa, klart spöken finns. Mer eller mindre 😉 Men att vakna av såna där mardrömmar hoppas jag du slipper. Jag hade blivit jätterädd!

    Puss

    • Norpan skriver:

      Ja, det är verkligen inte kul! Om det nu är det, vilket jag ännu inte vet säkert. Men nåt är det! Tack tack 🙂

      Ja, vi får väl se om jag blir rädd på fredag eller ej 🙂 Spänd kommer jag definitivt att vara. Det är ju på kvällen dessutom och bara kandelabrar tända 😉 Puss

Kommentera

