Norpan i Sthlm och testar Sthlm Ghost Walk…

Igår tog jag och 3 kompisar (en lite senare) tåget till Sthlm och mötte upp 2 kompisar till på plats. Vi började med att äta lunch högst upp i Kulturhuset där det blev grekisk sallad för min del. Tyvärr fick vi inte plats ute på den mysiga terassen där man har en fin panoramautsikt. Men maten var god. Vi kollade sen runt lite i affärer kring Sergelstorg och sen Kungsgatan innan vi tog oss till Kungsträdgården och mötte upp en gammal barndomsvän till mig och fikade i lugn o ro i den underbara solen. Hade hoppats på att få träffa på herr Stoffe också, men han hade missat mitt sms så… en annan gång kanske.

Vi drog sen vidare bort mot Gamla stan och satte oss på en pub vid Järntorget där sedan våran Spökvandring skulle utgå ifrån. Det blev en Strongbow för mig (vilket jag med facit i hand borde ha låtit bli). Gick på toaletten precis innan vi skulle gå, men det tog inte många minuter efter vi hade börjat gå som jag gick med bena i kors. Men det var bara att bita ihop! Våran guide var Storspöket som med stor entusiasm och med sån inlevelse att det nästan kändes som man var där när det hände. Han tog oss med på en vandringstur och berättade om Gamla stans historia blandat med sjukdomar, spöken o annat. En och annan blev skrämd efter vägen, inklusive jag själv (vid ett tillfälle) 🙂 Turen avslutades med att vi fick smaka på råtta (jag avstod och sparade mig till middagen).

En tur värd sina pengar och som kan vara värt att testa om man är intresserad av historian i Gamla stan och tycker det är spännande med spöken. Skillnaden mellan denna spökvandring och den jag gjorde i Engsö slott för några veckor sedan är att jag fick mer känsla av spökena i slottet eftersom jag dessutom kände av något där och det blev mer på riktigt. Det hade jag redan räknat med innan. Men definitivt en kul grej!

Kvällen avslutades på 5 små hus i Gamla stan med vin och halstrad gös. Maten var god med dyr, miljön så vacker nere i gamla valven, servicen nja. Vår mat fick vi vänta på 1 timme och 15 minuter och trots att vi fick lite extra vin pga. väntan var det inte acceptabelt. Kyparen blev dessutom puttrig när jag sedan undrade om vi kunde följa med honom och betala då vi hade bråttom för vi skulle med sista tåget. Men andra har varit jättenöjda, så vi hade kanske otur. Det blev ett litet snopet slut. Här kommer ett bildspel från dagen och kvällen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommer ni ihåg att jag hörde en så bra låt när jag var i Sthlm sist på 2-dagarskonferens och att jag till min förtvivlan inte kunde hitta vad det var för en låt? Igår när jag var i Sthlm och inne på en butik spelades låten igen till min stora lycka. Denna gång kom jag ihåg att köra bästa appen ever, Shazam och så lyckades jag tagga låten och vet nu vad det är 🙂 Det är Coldplays nya låt ”Teardrop is a waterfall”. Här kommer låten:

Det här inlägget postades i Fotografering, Höst, Mat, Musik, Resor, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Norpan i Sthlm och testar Sthlm Ghost Walk…

  1. stoffe skriver:

    ja det var ju verkligen synd att vi gick om varandra. Har du planer på att komma snart igen?

  2. oskrivnablad skriver:

    Låter som ni hade en riktigt bra dag i huvudstaden 🙂 Kul att åka iväg så där med sina vänner och hitta på nåt.
    Kram.

  3. flickanochstaden skriver:

    Det känns lite som att träffa vännerna och käka mat var bättre än spökturen? 🙂 Det är alltid mysigt att hitta på något och detta är ju lite annorlunda. Men ska jag gå nån så kommer jag lätt gå på Ängsö slott, det verkade ju på riktigt störtskönt!! 🙂 Fina bilder som vanligt!

    Puss puss

    • Lilla Norpan skriver:

      Nej då, spökturen var värd sina pengar och väldigt roande! Men Engsö är på ett annat sätt. Spökkänslan fick man inte på det sättet i Gamla stan när vi var utomhus. Man tänkte inte så mycket på dem rättare sagt utan var så koncentrerad på att lyssna på vad guiden sa. Det beror på vad man är ute efter. Ett intressant och roligt nöje och vilja bli lite skrämd, då ska man välja ghost walk i Gamla stan. Är man ute efter spökupplevelsen och spökenas och slottets historia, ja då ska man välja Engsö. Där var det ju så effektfullt med alla ljus och kandelabrar överallt också. Så svårt att jämföra dem olika.

      Men en dag med sina vänner är ju roligt vare sig utan eller med ghost walk 🙂

      Tack tack gumman! Puss puss

Kommentera

