Norpan is på g…

Gud så härligt det är att få träna igen! 🙂 Igår blev det ett första träningspass Zumba, men ett kortare för att hinna känna efter lite, men så körde jag styrka också till det och stretchade som jag blivit tillsagd att göra ordentligt. Det brukar jag iofs göra annars också… Känns bra i kroppen idag. Ryggen känns lite lite när jag böjer mig, men en stor skillnad ändå mot förut.

Idag blir det första löparpasset så var på jobbet redan 7.10 imorse för att jag ska slippa ut och springa så sent. Ska springa en lite kortare sträcka också för att kroppen ska få mjukstarta. Annars har jag ju en viss förmåga att rivstarta saker och köra på utav bara helsike. Men lätt att vara efterklok så nu har jag verkligen bestämt mig för att ta det lugnt. Ska inte ens köra med Runkeeper för att inte tävlingsmänniskan i mig ska sätta fart 😉

Visste ni förresten att om man står minst 2 timmar på jobbet går man ner 10 kilo på ett år? Det säger ganska så mycket. Sen jag fick så akuta besvär av ryggen och jag varit tvungen att stå och jobba har jag verkligen vant in mig. Nu står jag mer än vad jag sitter. Det känns stor skillnad i hela kroppen, även om man blir trött av att stå också. Grejen är ju också den att man inte får stå och hänga eller väga på ena eller andra benet utan man ska stå stabilt med båda fötter i marken och lite bredbent för att kroppen ska må som bäst. Dagens tips från fröken Norpan 😉 Mer tips om att sitta och stå rätt hittar ni här.

Det här inlägget postades i Livet på landet, Vänner. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Norpan is på g…

  1. Haha, men durå, alltid eld i baken 😉 Men jag beundrar dig för att du är så duktig på att hitta motivation och hålla träningen igång, särskilt när den en gång avstannat. Go! 🙂

    Kan tänka mig att det hjälper till att stå på jobbet. Jag har inte den möjligheten även om jag har mycket ”kontorsgöra” och det är lite synd för jag vet att det är skönt att variera.

    Kör lite zumba åt mig med, det är ju kul 😀

    Puss puss

    • Norpan skriver:

      Hahaha, ja jag har lite eld i baken och så även på jobbet tydligen. En viss person visade idag precis hur jag kutar omkring på jobbet 😉 Svårt att ta det lugnt och det skulle jag verkligen behöva ibland. Imorgon ska jag gå omkring sakta… försöka 🙂

      Ja, idag har jag stått hela dagen förutom på fikarasterna och vid lunch. Det gör faktiskt skillnad. Känns framför allt i häcken när man står 🙂 Kanske får stålrumpa innan det här året är slut hahaha. Ja, himla synd att du inte kan stå när du har kontorsgöra. Kan de inte skaffa in ett då? Men är väl besparingar kors och tvärs kan jag tro. Men hälsan är viktigt!

      Jajemän ska köra lite Zumba för dig å nästa gång. Imorgon blir det träningsvila och istället ska jag gå och gotta med mig lite massage 🙂 Ska bli spännande att se vad hon tycker om ryggen. Må så gott gumsan! Puss puss

  2. stoffisen skriver:

    OJ JAG SKA STÅ 8 H OM DAGEN NU ;D

  3. Christel skriver:

    Shit! You’re on fire!
    (Och ja, jag höjde precis skrivbordet och tänker ägna den sista timmen åt att stå upp och jobba.)

    • Lilla Norpan skriver:

      Hahaha, japp! 😉 Det är bra Christel! Det är faktiskt riktigt skönt när man vänjer sig, fast man blir lite trött emellanåt också. Men lite får kroppen allt tåla. Man blir nog starkare och starkare i ståmusklerna allt eftersom 🙂

  4. oskrivnablad skriver:

    I mitt jobb blir det sällan att jag sitter på rumpan någon längre tid 🙂 Har en vän som är arbetsterapeut och har hört henne säga hur bra det är att stå upp eller ha rätt sorts stol om man har kontorsjobb. Att bli lite mer tränad på köpet är ju en bonus 😉
    Zumba… Är det lika skoj som det ser ut?

    Skönt att få va i farten igen va?
    Kram på dig!

    • Lilla Norpan skriver:

      Då är det ju bra och inga problem. Kroppen är ju till för att röra på sig egentligen och mår minst bra när man sitter ner. Rätt sorts stol är också jätteviktigt när man väl sitter ner och att den är i rätt höjd så man inte sitter och dinglar med benen.

      Zumba är asskoj! O passet känns kortare än vad det är bara för tiden bara svischar förbi. Älskar ju att dansa så det passar mig i alla fall.
      Det är såååååå skönt att vara i farten igen! Älskar´t! 😉 Hoppas du mår förhållandevis bra vännen! Kram kram

Kommentera

