En annorlunda gåsamiddag…

En solig farsdag ute idag. Har så smått tagit mig upp ur sängen efter att ha legat och läst länge länge i ”Eclipse”.  I veckan är det ju dags för premiären av ”Breaking dawn” 🙂 Sååååå skönt att få starta dagen lugnt. Lade in lite tvätt i tvättmaskinen, softar lite vid datorn och ska snart ta tag i det sista med disken innan jag åker iväg och ska handla en farsdagspresent. Brorsan och jag ska åka förbi hemma hos pappa och K när brorsan slutat jobbet sen. Sen blir det hem och köra det sista träningspasset för den här veckan. Känner av ryggen och bröstkorgen lite, så misstanke finns fortfarande om att det är nåt mer än att det bara var vridningen i bäckenet och låsningar. Men så länge jag är så här pass bra i ryggen ändå och jag kan träna så är jag ändå nöjd så länge.

Igår var jag på gåsamiddag hos Myran och några andra goa vänner. Det var jättetrevligt! Tillhörande gåsamiddag ska man ju även ha svartsoppa. Något som inte föll mig helt i smaken, men jag smakade i alla fall 🙂 Svartsoppa innehåller gåsblod och bara vetskapen om det fick mig att bli lite halvt äcklad om jag ska vara ärlig. Blodpudding har jag ätit visst och när jag fick reda på vad det innehöll så blev jag inte helt sugen på det heller, men det äter jag. Blod däremot i flytande form….nja. Fick i mig en sked och ett av tillbehören som man skulle ha i, dvs. kokt äpple. De andra katerinplommon och korv, hade jag aldrig i.

Gås däremot tycker jag var gott och till det pressad potatis och sås. Det hade jag aldrig heller ätit förut, så det var en upplevelse 🙂 Däremot fick jag stålsätta mig och koncentrera mig på maten och titta bara på den när ena parets 3-åriga dotter började kräkas som en räv vid kanten av bordet och på golvet på väg in till toaletten, där hon sedan fortsatte att kräkas. Jag har jättesvårt just för när andra kräks och för den delen även när jag jag själv kräks eller ska kräkas. Så jag fattar inte att jag klarade det. Har kanske blivit starkare med åren 😉 I vanliga fall skulle jag fått kvälvningar själv och mycket väl kunnat spy i värsta fall även om jag hade kunnat hunnit iväg på toaletten. Men jag klarade det galant och även att fortsätta att äta. Lyckades väl koppla bort ljuden på något sätt. Blev riktigt imponerad av mig själv.

Hur som helst blev det en otroligt trevlig kväll, med god mat (förutom svartsoppan), intressanta samtalsämnen och skratt!

Nej, nu ska jag ta och äta lite innan jag tar tag i disken och duschningen innan det är dags att åka iväg. Ha en fortsatt trevlig söndag! 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt, Familj, Festligheter, Livet på landet, Mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En annorlunda gåsamiddag…

  1. stoffisen skriver:

    Finisen!
    Visst är det skönt när man bara kan sträcka ut benen och njuta av ledighet?
    Så är inte fallet för mig as we speak! Jag har ju snart gäster. HJÄÄÄÄLP!!

    • Norpan skriver:

      Ja, det behöver man på helgen ibland! Så skönt att bara kunna njuta och göra vad man vill utan stressen i veckorna. Hoppas du fick trevligt med dina föräldrar och när det är farsdag och allt. Kraaaaam!

  2. oskrivnablad skriver:

    Fy för svartsoppa och kräkande barn! Undrar vad du tänkte när du stirrade på gåsen 🙂
    Men rolig ide’ att anordna riktig gåsmiddag.
    Hoppas du haft en bra dag idag.
    Kramar

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja, det var faktiskt ingen höjdare med svartsoppa! Isch! Det var en viss pepparkakssmak också och inte ens det är jag jätteförtjust i så…. O så kräkningar på det haha, men det var ju lagom till gåsen så.

      Ja, det är lite tradition för min skånska vän och eftersom jag inte testat det förut så var det extra kul 🙂

      Tack vännen och hoppas du fick en skön kväll trots inställd tennis. Mys framför brasan med ett glas vin lät ju inte helt fel det heller! Kramar

Kommentera

