Sushi för nybörjare…

Jaha, då har jag blivit av med oskulden när det gäller Sushi 🙂 Den något mer erfarne G tog med mig till ett sushiställe där han brukar köpa med sig ifrån. Jag slog till på 8 bitar, G 12 bitar. Man måste ju börja någonstans. Det blev en blandning av lax, avokado, tonfisk och lax/krabba/gurka och förstås lite sjögräs och nån annan slags sallad med ingefära och så soppa till. Det smakade helt okej, så pass att jag vill testa det fler gånger.

Jag tror ändå det är något man behöver öva in sig lite på. Det var inte det godaste jag ätit så jag fick någon wowkänsla, men kände ändå ”mmmm, det var inte så tokigt”-känsla. Och så var det ju det här med pinnar. Även där lite nybörjare och behövde få lite instruktioner för pinnarna innan jag lyckades få till det något sånär. Det kanske inte var det smartaste draget att ge sig på avokadon vid första försöket med pinnarna. Den slank omkring som en ål! Och rätt som det var så hade jag pinnarna i kors.

Det skrattades en hel del åt mig kan jag säga. Även åt att det tog sån tid för mig att äta. Dels för pinnarna, men också för att riset smet iväg från laxen eftersom jag inte ville ha en jättetugga med hela laxen utan ville ta halva i taget. Det var tydligen att dissikera eller finfördela sushin. Får nog som sagt träna lite mer på det där. En sak kan jag säga att salladen med ingefäran och soppan – do not like! Men i det stora hela klart godkänt! 🙂

Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sushi för nybörjare…

  1. stoffisen skriver:

    Ja msn kan lära sig att tycka om! När det var en fluga så var jag inte så förtjust men jag lärde mig. idag är det en av mina favoriträtter problemet är att det onte finns några mysiga sushirestauranger. alla ser ut som en trist lokal.. 😦
    kramis

    • Norpan skriver:

      Precis det är nog det som det handlar lite om, att lära sig tycka om det! Jag såg aldrig hur det såg ut på ställets ovanvåning där man skulle sitta och äta, men där nere såg det väl lite trist ut. Maten var fräsch och det var det viktigaste 🙂 Har ju bara varit på det stället än så länge 🙂 Kramis

  2. Lotta skriver:

    Jag började äta i våras och är nu fast 🙂 Blir nästan en gång i veckan nu. Du och jag får ta en sån lunch nån dag om du vill. Kram

    • Norpan skriver:

      Åh, då har ju du inte varit i Sushi-världen så länge heller då 🙂 Klart vi får ta en sån lunch! Efter jul kan man ju behöva lite annat… 🙂 Kram!

  3. oskrivnablad skriver:

    Övning ger färdighet! Äta avocadon med pinnar är en konst 🙂 Oftast går det åt skogen, haha
    Önskar att det fanns ett ställe som hade Sushi i stan.. brukar passa på när jag är i Huvudstaden eller någon av grannstäderna. Oj, vad sugen jag blev nu. Ska faktiskt till din stad i morgon lagom till lunchen. Ska hämta en beställd tårta på konditorutbildningen 🙂 Får nog bli Sushi i morgon.

    Kram på dig.

    • Lilla Norpan skriver:

      Japp, så är det 🙂 Det var verkligen en konst! Det krävs precision som heter duga 😉
      Trevligt trevligt! Tycker absolut du ska slå till på Sushi imorgon 🙂 Vart ligger konditoriutbildningen? Kan det vara vid Wenströmska eller?

      Kram kram

Kommentera

