Norpan – den lilla innovatören ;)

Det händer lite nytt på jobbet 🙂 När en av våra yrkesgrupper på jobbet fick iPads att kunna använda i sitt arbete med barn så tänkte jag att det nog skulle kunna vara användbart som samtalsverktyg i mina samtal med barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Men jag kom mig aldrig för just då att prata med chefen utan låg lite lågt. Men så kom vi att prata om det på en fikarast och hon frågade mig om jag trodde det skulle kunna vara användbart. Jajemän!!!! sa jag. (Nä, inte riktigt, men typ). Så hon bad mig undersöka lite för att kolla upp om det finns appar som skulle kunna laddad ner till en iPad och kunna användas i arbetet. Igår tog jag mig tid till detta och hittade några bra appar som jag är sugen på att testa som jag skickade ett mail om till min chef.

Efter lite diskussion fram och tillbaka fick jag ett mail att hon beställer en sådan till mig, då hon ser klart att vi kan ha användning av en sådan i arbetet. Jag får fungera som testpilot för min yrkesgrupp att testa den mot våra barn och ungdomar. Det ska bli kanonspännande! Jag är ju lite av innovatören i vår grupp som är lite extra på och kommer med idéer och utvecklar vårat arbetssätt för att göra vår målgrupp mer delaktiga. Det känns så viktigt!

Med hjälp av en iPad skulle jag kunna få även dem som inte har tal att kunna ha möjlighet att komma till tals om jag lägger upp det på rätt sätt + att det blir ett bra stöd och lite roligare för dem som kan prata. Jag har börjat att arbeta mycket med samtalsverktyg i mina uppföljningar av stödinsatser. Det har märkts en jättestor skillnad att barnen och ungdomarna faktiskt tyckt att det varit kul! Och jag har fått fram väldigt bra vad de tycker och tänker på ett positivt sätt. Det är kul med utveckling! 🙂

Fick just ett jobbsamtal. Vilka öden man får höra om ibland! Ibland är det svårt att inte låta sig påverkas, för det gör man!

Det här inlägget postades i Arbete och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Norpan – den lilla innovatören ;)

  1. Mikaela skriver:

    iPad, låter väldigt mycket hightech de 🙂
    Får man fråga vad du jobbar med?

    Hoppas du får en bra dag 🙂
    Kraam

    • Norpan skriver:

      Japp visst gör det 🙂

      Jag jobbar som LSS-handläggare för barn och ungdomar. Jag träffar föräldrar och barn med funktionsnedsättning (som t.ex. autism/utvecklingsstörning) i samtal för att kunna utreda, bedöma och ta beslut om de har rätt till stödinsatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

      Tack och detsamma till dig! Kram

      • Mikaela skriver:

        Det måste väl ändå vara ett trevligt arbete att få arbeta med folk 🙂

        Jo tack, dagen blev bättre trots en konstig morgon 🙂
        Kram

      • Norpan skriver:

        Jo, jag trivs jättebra med mitt arbete! 🙂 Det är både roligt, intressant och omväxlande! 🙂 Sen hade det varit trevligt om jag slapp pendla, men sånt är livet. Kanske blir det jobb på hemmaplan nån gång i framtiden… Min utbildning är ju bred, så kan ju finnas annat skoj också.

        Tack! Kram

  2. oskrivnablad skriver:

    Det är bra att va lite på ibland 😉
    Tror att du kommer få stor användning och nytta av den i ditt jobb.

    Kram kram

    • Norpan skriver:

      Absolut! Det tror jag också att jag kommer att få 🙂 Det ska bli riktigt kul! Hämtade den idag och nu väntar jag bara på SIM-kortet. En vit fin ligger nu och väntar på mig på kontoret 🙂 Kram kram

  3. Då är jag lite lik dig. Jag gillar också att komma med nya idéer och påhitt, dessvärre så tycker jag att många är negativa när man kommer med något nytt. Men det kanske är bättre på din arbetsplats?

    Öden i jobbet känner jag också igen. Huva… Men man får försöka skaka av sig även om det är väldigt svårt.

    Kram och puss

    • Norpan skriver:

      Ja, vi har en lite nego hos oss med. Men det skiter jag i 🙂 Vi har ändå utvecklat oss lite. Och jag gillar´t! Så gör mig ingenting att jag får komma med idéerna 🙂

      Ja, det här var riktigt sorgligt dessutom! Ibland blöder hjärtat för dem. O lite ska man nog påverkas också, annars skulle man nog vara en kall jäkel och det vill jag inte va 🙂

      Puss kram

      • Nej, det är klart att man inte kan vara kall. Ingen sådan person skulle välja ditt eller mitt yrke. Hoppas jag 😛 Men ibland vore det skönt om man kunde släppa det utanför jobbet, iaf känner jag så.

        Puss!

      • Norpan skriver:

        Visst är det så! Håller med dig helt! En bra balans är den bästa! Ibland funderar man på tok för mycket. Så är det! Puss o kram

  4. stoffisen skriver:

    Åh jag kan tänka mig att du är en påhittig liten filur fina du.
    Jag är ledsen att jag inte kunde ses idag men som du ser på min bligg så kanske du förstår..

    Jag ska styra upp det andra i helgen..
    Kram

    • Norpan skriver:

      Japp, jag tycker det är skoj! 🙂 Vad vore väl arbetet utan utveckling och livet överhuvud taget 🙂

      Bra jobbat Stoffepoffe! Dig kan man lita på! 🙂 För nu var det ju fixat också 🙂 Kram!

  5. Frk Svensson skriver:

    Vad kul att vara med och påverka, då växer man och jobbet får en ny spänning 🙂 Ditt jobb verkar intressant men förstår att det kan vara jobbigt att höra om vissas öden också ibland, DU är stark!

    Kram!!!

    • Norpan skriver:

      Ja, det är jätteskoj! 🙂 Det är kul att få testa lite nya saker. Och på jobbet är det väldigt fritt så. Skulle säga i stort sett fria tyglar 🙂

      Mitt jobb är jätteintressant och roligt, men ibland lite sorgligt och tungt också. Dock är det mestadels inspirerande och roligt och jag får träffa många underbara barn och ungdomar. Så det gör att man kan ta det lite mer tunga också. Tack gumman! Kram!!!!

  6. stoffisen skriver:

    Nu har jag publicerat en inbjudan 🙂 nu du…

Kommentera

