Det här med spel…

Något som jag tänkt på som ändå är i dejtingsvängen är dessa spel mellan tjejer och killar. Hur man än gör kommer man på något vis aldrig ifrån det utan man hamnar i det ofrivilligt. Det handlar om när man setts första gången och hur kommunikationen sedan ska gå. Vem ska höra av sig efter första träffen? På nåt sätt väntar man gärna och ser om den andra hör av sig om man själv känner sig intresserad. Varför egentligen? Varför skriver man inte bara att det var trevligt och att man vill ses igen..typ. Nej, då vill man inte vara för angelägen eller visa sig för ”på”.

Om den andra sen hör av sig först, då känner man sig nöjd. Då är det liksom grönt att skriva efter det, men bara till en viss gräns. För sen börjar det andra. Vem hörde av sig sist, vem har hört av sig mest. Återigen, man vill inte vara för ”på” och riskera att den andra blir rädd och så vill man förstås ha lite bekräftelse på att den andre är intresserad också. Jag avskyr detta spel! För man är ju inte sig själv och det är ju det man vill vara. För sen kan det ju vara hur bra som helst när man väl ses. Inga konstigheter alls. Det är när man inte ses det håller på. Och svarar den andre inte på en gång, ja då får man alla möjliga scenarion i huvudet om hur det säkert är, fast det kanske inte alls är på det viset.

En annan grej, är när man pratat om att ses, men inte bestämt säkert när eller hur. Jag är en planerare i grund och botten, även om jag visst kan vara spontan. Men just det där med att om man bestämt, men inte om t.ex. vilken dag i helgen det ska bli eller om det ska bli av och man får gå och vänta det är inte kul! Rastlös är bara förnamnet och skapar en oro i kroppen. Jag gillar det inte! Det känns så onödigt!

Killar och tjejer är olika det är ju redan konstaterat. Killar tar det mesta med ro på ett helt annat sätt, medan tjejer är lite mer analyserare och kanske lite mer planerare. Hur får man ihop det så att det blir bra för båda? Och hur kommer man ifrån dessa spel? Varför är alla så rädda egentligen?

Såklart spelar tidigare erfarenheter in. Dem lever man ju med hela tiden och de formar en som person, tyvärr inte alltid bara till det positiva. Negativa erfarenheter speglar lätt av sig så att man tolkar saker på ett annat sätt ibland än hur kanske verkligheten egentligen ser ut. Men hur ska man komma ifrån allt det där?

Det här inlägget postades i Dejt, Killar/Män. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Det här med spel…

  1. Mats skriver:

    ”Så här är det: jag tycker jättemycket om dig och skulle gärna vilja lära känna dig ännu mer, kanske mer än som en vän. Kan du tänka dig att börja träffa mig mer för att kolla om du känner samma som jag? Den här ovissheten tär på mig och jag vill så gärna veta hur vi ska gå vidare. Vad säger du?”

    Bättre att göra något och försöka än att ångra sig längre fram.

    Men, inte är det lätt inte…

    • Lilla Norpan skriver:

      Du har rätt Mats, visst ska man hellre säga vad man tycker om man fastnat för den andre. Men det beror också lite på hur den andre är och vad den har sagt eller säger. Och det är inte alltid man är på det klara kanske vad man själv vill heller förrän man träffats några gånger iaf, även om man känner lite med magkänslan vart man bär hän känslomässigt kanske 🙂 Men absolut att säga vad man känner ska man ju göra vid någon punkt, annars kommer man säkerligen ångra sig. Men som sagt ingenting är enkelt i relationer 🙂 Vi pratade ju lite om det i lördags. Kram!

  2. Christel skriver:

    Åh, det där spelet, vad jobbigt det är. Och alla spelar det ju också, så man har liksom inte så mycket att välja på förutom att själv falla in i det. Så mycket lättare det hade varit om man bara sa vad man ville när man ville det!

    • Lilla Norpan skriver:

      Christel: Ja, håller med dig. Gillar det inte på något sätt! Det är tusen gånger bättre att bara köra på. Då är det ju väldigt mycket enklare att veta hur man ska bete sig 🙂 och förstå sig på varandra än att hålla på och gissa och fundera. Kram!

  3. Sandra skriver:

    Det där känner man ju igen :p ”Spelet” har nog alla vart med om. Det är tråkigt och extremt jobbigt att hela tiden känna att man måste läsa av den andre. Siris pappa frågade chans på mig efter tre dejter. Haha. Enkelt och bra. Jag svara ja, vi skratta och sen var vi ett par 😉

    Jag tror man lär sig nåt av alla sorts relationer och att man förhoppningsvis lär sig av sina misstag. Ibland är det dock en själv som får erfara misstag och bli den som den andre lär sig av.

    Hoppas att din helg vart okej och ta hand om dig fina du!
    KRAM

    • Lilla Norpan skriver:

      Åh, vilken tur du hade! Då är det ju absolut inga tveksamheter. Om det ändå vore så jämt. Men det beror väl samtidigt på vart man är i livet, tidigare erfarenheter hur snabbt man vill gå in i något. Och killar (ibland även tjejer förstås) vill ju inte alltid köra på så snabbt utan träffas och se… för att de inte vill gå för fort in i nåt. I min långa relation så blev vi i princip tillsammans på direkten också. Det var väl när vi träffades andra gången. Men det är ju 100 år sen 😉 Men då var det heller inga tveksamheter.

      Tror också på att man lär sig något ur alla sorts relationer, både negativa och positiva erfarenheter. Min helg har varit toppen! 🙂 Sköt om dig gumman! KRAM!

  4. oskrivnablad skriver:

    Avskyr det där spelet 😦 Om alla kunde va lite mer raka och ärliga med vad de känner… ja då hade många sluppit dagar av funderingar och ovisshet. Visst kan det svida att få höra att det inte klickade, men hellre veta än gissa sig till det.
    För min del var det aldrig något spel mellan mig och sambon. Han var så himla tydlig med vad han ville så att jag bara hakade på, trots att mina gamla erfarenheter ville att jag skulle backa två steg 😉
    Och jag är som du när det gäller det här med att planera… vill inte heller där gå och gissa.
    Kram på dig!

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja, det hade varit så mycket bättre. Det är jobbigt att fundera och undra och göra si eller så beroende på vad man tror att den andra tycker och tänker. Inte ens när man vet lite grann vad den andre tycker och tänker är det enkelt. Du hade ju lite fördel av att ni kände varandra innan och på så sätt visste lite mera. Men tydligheten är ju viktig oavsett. Och vilken tur att du körde på! Det blev ju himla bra 🙂

      Det är svårt när en är mycket för det här med att planera och den andre inte riktigt på samma sätt. För då blir det ju oftast mer oplanerat på något sätt….

      Kram kram och kul att ses på torsdag! 🙂 Kanonbra initiativ! ♥

  5. Wiktor skriver:

    Jag försökte stenhårt spela det där spelet när jag för första gången skulle hälsa på min nu snart fru. Satt hela tågresan ner och stålsatte mig för att vara så där cool och svåråtkomlig som jag hade för mig att tjejer tyckte om. Det höll ungefär lika länge som jag fotfarande satt i tåget. Men så fort jag fick se henne på perrongen så rasade hela min ”coola” mur med en jätte brak och jag blev en fnittrig liten grabb som fått den sötaste tjejen i världens uppmärksamhet.
    Vad jag menar är att skit i vad alla säger hur man ska uppföra sig å inte, det är ju ändå dig han ska tycka om eller hur? Så det är bara att vara så ärlig man kan mot sig själv och våga erkänna att – Jaa jag är visst helt såld här.
    Man ska vara tydlig med det man känner, ju tydligare vi är mot varandra desto mindre missförstånd kan ske. Och det vet ju vem som helst att vi killar kan vara ruskigt sega på att ”se” signalerna som så tydligt finns där.

    Jag säger vad jag tänker, det funkar för mig.

    // Kram Wiktor!

    • Lilla Norpan skriver:

      Bra tanke där Wiktor! Visst är det bättre att säga vad man tycker och känner. Då vet ju den andre det. Det är väl det där med rädslan kanske och säga vissa saker för tidigt ofta kanske som sätter stopp, särskilt om den andre personen inte har så bråttom utan vill ta det lite lugnt. Men det är ju också som du säger att det är desto större risk för missförstånd eller att man kan få tanken att, nä han eller hon är nog inte så intresserad…. Killar ja, de kan absolut vara lite sega på att se signaler. Man ska nog helst prata helt i klarspråk. Det har man fått erfara ett antal gånger 🙂

      Jag önskar verkligen att alla sa vad de tänkte istället för detta osynliga spel som på något sätt oftast finns där. Bra gjort av dig att du släppte ditt spel 🙂 Det blev ju väldigt bra för er på så sätt med tanke på hur det blivt i slutändan 🙂 Kram!

  6. Bubbel skriver:

    Nä, spel är inte min grej och kommer nog aldrig bli. Har varit singel en lång period i mitt liv, visst dejtade jag men var väldigt öppen med om jag var intresserad eller inte vilket gjorde dialogen så himla mycket enklare! 🙂 kram på dig, Bubbel

    • Lilla Norpan skriver:

      Nej, vad jag önskade att det där spelet inte fanns för någon. Jag brukar på en gång säga också om jag inte är intresserad, för då vill man ju oftast inte träffa den andre personen nåt mer. Det är väl den andra biten som är lite klurigare när man fortsätter att ses. Men att vara öppen och säga vad man tycker vinner nog i princip alla lägen. Kram!

Kommentera

