Sjukhusfobi…

Igår var jag bara på utbildning halva dagen sen hade jag fått en lasarettid. Fick ta prov för att se om bakterien är kvar trots att det inte gått 4 veckor riktigt och så undersökte de magen. Blev illamående som sen satt i resten av dagen.

Eftersom jag inte hade jättestark smärta fick jag åka hem igen och ringa 1177 om det blev värre för att få åka in till akuten. Sen skrev de remiss. Idag fick jag tid vid lunch för undersökning och se så det inte är nån annan inflammation än blindtarmen. Är det blindtarmen är det kanske nåt förstadie… Jag hoppas jag ska få hjälp, även om jag är rätt harig när det gäller sjukhus. Blev ju lite mer härdad av när jag blev inlagd på akuten sist. Men då kände jag mig trygg pga. Enormt bra personal och bemötande. Men min största skräck är operation och få ligga kvar flera dagar.

Det sitter hårt inne sen jag var liten och flera sjukhuspersonal tvingade sig på mig för att söva mig med mask fast jag sagt nej till det. Jag skulle operera in plaströr i öronen. Jag var ett öronbarn. Det gick att söva med spruta istället vilket jag ville. Masken skrämde mig. De sa de bara skulle prova den och när jag skrek höll de fast mig flera stycken och använde den i alla fall. De lyssnade inte på mamma som hjälplöst fick stå och se på. Sen var jag förstörd.

Jag får obehagkänsla bara av att stiga in i ett sjukhus och har mått riktigt dåligt. Men det går bättre nu än förut för jag har utsatt mig själv. Tidigare fick min exsambo vara med under hela undersökningen när jag skulle göra gastroskopi tex, köra ner en slang i halsen med kamera. Jag blev nerdrogad och sov, vilket var ända sättet att få mig att göra den. Men var svårsövd då jag var uppe i arbetspuls dels av rädsla och en konflikt med en dum sköterska innan. Jag var färdig att gå därifrån tills hon gav sig. Hon tänkte inte droga ner mig trots att det stod det i min remiss. Inte vanligt att de gör så mer än i särskilda fall. Men så blev det.

Så mycket annat händer det inte här just nu… O resten av dagen är oviss. Vi får se! Skönt att få hjälp så snabbt i alla fall.

Det här inlägget postades i Hälsa, Livet på landet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sjukhusfobi…

  1. bubbelsblogg skriver:

    Usch vilket obehagligt minne, förstår att du blev rädd och att du minns det. Hoppas det går bra nu då och att du slipper bli inlagd! Kram

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja det var en hemsk upplevelse! Ingen bra personal att jobba med barn eller egentligen med människor över huvud taget. O det tar nog tid. Jag är inte inlagd ännu i alla fall 🙂 Kram

  2. Mats skriver:

    Starkt av dig att berätta, Jennie. Personalen behandlade dig som barn uppenbarligen respektlöst när det fanns alternativ. Tänk ändå så mycket du har klarat av! Du är starkare än du kanske tror, Tjejen…! kramen / M

    • Lilla Norpan skriver:

      Kanske därför jag är beteendevetare idag 😉 Jag är nog mest nöjd över mitt akutenbesök som jag klarade alldeles själv och tom. låg kvar. Men det var nog som sagt mycket pga den snälla och omtänksamma personalen. Och då var det heller ingen operation som var på tal 🙂 Kramen!

  3. Åsa skriver:

    Åh hualigen..vilken erfarenhet. Kanske skulle du kunna bota den på något sätt? Det är ju det enklaste 🙂 å göra.
    Hoppas de finner ngt, e så jädra bökigt när de inget finner, men ändå mår man inte bra..
    Skruttis, berätta hur det har gått sen 🙂
    Kramar Åsa

    • Lilla Norpan skriver:

      Att kunna bota är att utsätta sig själv, exponering – KBT Kognitiv beteendeterapi. Det är det bästa. Och det är ju inte alltför ofta man får chansen att göra det. Min akutenvistelse gjorde att jag kom ett litet steg framåt. Men det är så länge det inte involverar en operation.

      Är hemma igen och avvaktar. Det är troligen blindtarmen och har jag tur går det tillbaka igen av sig själv. De brukar kunna ge antibiotika men eftersom jag är känslig för det, så vill man undvika det och hoppas att kroppen klarar det själv. Kramar!

Kommentera

