Allergiutredning av penicillin o skottningsdilemma…

Idag har jag varit på allergiutredning och gjort pricktest på 2 olika sorters penicillin. De har också tidigare gjort tester på mitt blod för att se om jag har antikroppar mot penicillin. Det visade sig på blodprovet att det var negativt, att jag låg under gränsen, men att jag har antikroppar mot penicillin. Så pass ändå att man inte bara kan avfärda det eftersom jag fått reaktion på det när jag var liten. Pricktestet visade inget. Nästa steg kommer nu bli att provocera kroppen med penicillin. De kommer att föra in en nål och jag kommer sen få en barndos med penicillin och om går det bra kommer jag också utsättas för en vuxendos penicillin. De vill vara säkra på att kroppen min inte tål penicillin, då det annars vore bra om jag har ytterligare alternativ att välja på då jag inte tål viss annan antibiotika.

Jag fick också förhållningsorder av läkaren om att inte ens använda Voltaren eller andra smärtstillande salvor på kroppen, t.ex vid inflammationer vid knän eller dylikt. Jag har ju experimenterat lite själv hemma. Jag har fått astma av Ibumetin vid ett tillfälle och ska därför inte ta tabletter som innehåller ett visst ämne, vilket det bland annat gör i Voltaren- och Zonsalvor t.ex. Jag har testat ändå nån gång och det har gått bra. Men som läkaren sa. Det kan gå bra, det kan inte gå lika bra nästa gång beroende på vilket tillstånd kroppen är i. Så, ska nog inte testa igen…

Igår kom det snö igen. Jag skottade på baksidan av huset, men inte på sidan utanför min veranda. Tanten på andra sidan har blivit van vid att jag alltid skottar både utanför mig och henne för jag alltid får så dåligt samvete. Förra året hjälpte hennes anhöriga vid något sällsynt tillfälle till att skotta utanför vid henne och lite på min sida nån gång. Men inte i år. Jag som faktiskt har problem med min rygg ska inte hålla på och skotta så mycket. Vilket dilemma man hamnar i. Jag tycker väl nånstans att var och en borde sköta sin skottning och klarar man det inte själv, så får man ta hjälp eller så kanske man inte kan bo i hus där det ingår att skotta själv. Hon skottar bara en liten rand precis där hon ska gå om hon skottar. Vad sjutton gör man??? Jag funderar på att mot mitt samvete faktiskt inte skotta hennes sida varje gång, för då kommer jag att få dras med det varje gång. Det enda jag får för det är en ondare rygg. Är det så hemskt av mig?

Hittade en text på dörren uppe vid allergimottagningen. Det roligaste var nog bilden på hunden till. Vad har egentligen den med bilden att göra?? 😉

20121220-143943.jpg

Det här inlägget postades i Hälsa, Livet på landet, Vinter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Allergiutredning av penicillin o skottningsdilemma…

  1. Åsa skriver:

    Oj vilka tester..skönt att va på rätt ställe om man blir risig iaf 🙂
    Nä, låt henne skotta själver 🙂 är hon så gammal att hon inte kan göra det själv?
    Förklara att du har ryggproblem och ska inte överbelasta ryggen så hon inte blir stött..varför hon nu skulle bli det..men man vet aldrig 🙂
    Kramar på dig!

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja, det är förhoppningsvis en trygghet 🙂

      Hon är definitivt över 70 bast i alla fall. Går med rollator längre sträckor och med käpp ibland. Men hon klippar ofta gräset själv och skottar ju ändå lite grann.

      Vi träffar nästan aldrig på varandra så jag kan tala om det för henne. Men nånstans borde man väl inte räkna med att den ena grannen alltid ska göra. Känns ju lite tokigt i och med att vi har som gemensamt utrymme utanför vid oss. Men man borde ju ändå inte räkna med att grannen alltid ska göra utanför henne tycker man ju…. Kramar!

  2. Bubbel skriver:

    Vad bra att du får klara besked om vad du tål och inte, allergier kan ju verkligen skapa problem! Tycker nog grannen får ordna med snöskottning om hon inte klarar det själv, det är skillnad att ”hjälpa till någongång” men du kan ju inte ställa upp och riskera din egen hälsa. Finns inga ungar i området som mot en slant kan hjälpa till? Mina söner har drygat ut veckopengen och ”jobbat extra” både vintrar och somrar med att klippa gräs, kratta, skotta osv till belåtenhet för samtliga. Stor kram Bubbel

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja det är bra med utredningen, men läkaren var litebåde och. Litar ännu lite mer på akutenläkarna ändå på vissa saker 🙂

      Tack för stödet 🙂 Vad duktiga killar du har! Det finns några, men de verkar inte vara några hjälpa-till-killar… Annars är det en riktigt bra idé! Kram!

Kommentera

