Delningar på Facebook…

Facebook kan både vara bra och dåligt ibland. Man ska verkligen tänka till både en och två gånger med vad man delar på FB. Mycket som sprids är fejk, ibland menat att skada andra personer. Det bästa man kan göra om man absolut vill dela något är att googla för att se om det verkar finnas någon sanning i det hela. Just nu cirkulerar något fejk om ett barn som blivit kidnappat t.ex. Men det kan också vara gamla delningar om försvunna hundar och annat. Men annat som dyker upp är delningar om våldtäkter, misshandel av både djur och barn där man ska gilla om man tycker illa om det osv. Fruktansvärt tycker jag. Dels vet man inte ens om det stämmer utan det kan även här hängas ut personer för att skada, men man medverkar samtidigt lite till det inläggen handlar om genom att lägga ut och dela. Personerna som är med på bilderna har ju inte samtyckt till detta. Som sagt, internet och Facebook är inte bara positivt. Viktigt att tänka på vad man delar och gillar.

Det cirkulerar också en massa tävlingar på Facebook som ofta bryter mot både Facebooks egna regler och lagen http://avskalad.se/2013/01/de-bryter-regler-och-lagar-pa-facebook/. Alltför ofta är de gamla också… En väldans bra marknadsföring för företagen. Man kan också se en annan sida av det hela och inte bara att det bryts mot lagar och regler. http://digitalpr.se/2012/05/16/tavling-pa-facebook-det-handlar-om-respekt-for-anvandaren/ Mycket att tänka på 😉 Bra marknadsföring för företagen som sagt samtidigt som man själv har väääääldigt liten chans att vinna, särskilt om det är gamla tävlingar som cirkulerar. Jag har själv varit med på nån enstaka.

Sådär, nu har jag sagt min mening i det hela, även om jag inte på något sätt är ute efter att vara någon moralkärring 🙂 Vill bara uppmärksamma andra att tänka och fundera lite över syftet innan man gillar eller delar. Vad tycker ni? Och hur tänker ni i den här frågan?

Jag har tillbringat eftermiddagen med att se filmer efter att ha sovit i sträck till 13 efter att jag ringt ena kollegan vid 8.30. Taken 2 såg jag klart och sen en chick flick, ”Lol” och en lite ungdomsfilmaktig djuping, ”I taket lyser stjärnorna”.
Taken 2 var sämre än 1:an men sevärd 🙂 ”Lol” lättsam och lite sådär collegekärleksmysig. När jag såg ”I taket lyser stjärnorna” kom det en och annan tår. Den handlar om livet som ung skoltjej med allt vad det innebär och dessutom ha en mamma som är cancersjuk. Gillade den.

Det här inlägget postades i Film och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Delningar på Facebook…

  1. Åsa skriver:

    Mycket tänkvärt 🙂
    Jag har en slags hatkärlek till FB, vill lägga ner, men ändå inte =/
    Stor krya på dig kram!

  2. Lilla Norpan skriver:

    Ja, ibland känns det lite så med FB 🙂 Och det är väldigt olika hur man använder det. Vissa lägger upp hela sitt liv där, andra skriver inget alls och andra ligger nånstans mitt emellan.
    Tack tack Kram!

  3. bubbelsblogg skriver:

    Ja fy fåglarna för vad mycket skräp och märkliga inlägg som figurerar på FB!! Man slutar aldrig förvånas…

Kommentera

