Hur ska man se ut när man är utbränd?

Läste ett inlägg från bloggen prestera.blogspot.se som var så bra skrivet och som jag tyvärr känner igen mig i. Med utmattningssyndrom är man inte sjuk på utsidan utan på insidan. Jag kan känna det som att folk nästan går o misstror en ibland. 

Idag är en sån dag då jag inte kommit ur sängen än. Jag vet att jag borde gå upp och äta nåt men hela kroppen o knoppen känns som bly och jag orkar inte. Fick höra senast idag en som sa. ”Ja det är jobbigt med såna dagar när man är lite orkeslös” 😳 Önskar att det bara handlat om lite orkeslöshet 😁

Många tänker av någon anledning att man kan passa på att göra en massa grejor för att man är hemma. Ungefär som att man hade semester (precis som hon i blogginlägget jag läste beskriver). Men jag är ju inte hemma för att jag mår bra utan för att jag är sjuk. Skulle jag klara o orka göra alla de där sakerna man normalt sätt orkar så skulle jag ju jobba. Kroppen är som en stor tyngd o motorn är utbränd. Tom. min egna pappa frågade för några dagar sedan om jag inte kunde åka med deras hund till djursjukhuset för hennes behandling en gång i veckan som skulle ta 2.5 h på plats, nu när jag är hemma (ungefär som att jag är hemma och är ledig). Detta efter sen jag lånat med deras hund på promenad en dag när det var fint väder och jag ville ha lite sällskap o hon är så lugn o fin. Djur är ju ofta positivt för välmåendet. Det är väl ändå en viss skillnad.

Att bara komma ur sängen är en stor uppgift i sig plus de andra symtomen som finns där också och förstör för mig. Min kropp klarar ännu inte av att vila. Den jobbar på högvarv även då. Jag har oftast hjärtklappning och tryck för bröstet fast jag tar det lugnt. Inte ens när jag sover kopplar kroppen av. Nu har jag fått insomningstabletter som jag ska under en period få se. De två första dagarna somnade jag ganska snabbt men jag vaknar tidigt.

Nu är mitt största mål att varje dag komma ut o ta en promenad. En kompis till mig (som bor i närheten) försöker dra ut varandra.  Vi är sociala den stunden o sen går var o en hem till sig. Igår blev det ingen. Istället blev mitt projekt att ta fram mina utestolar och lägga ut lite saker på annons. Varje kväll är jag totalt slut. 

Nån gång då och då försöker jag hitta på någon lugnare aktivitet o försöker pressa mig själv lite. Tex i lördags då jag åt middag hos en kompis o tittade på mellon. Det var trevligt men det tar. Jag har jättesvårt att fokusera o koncentrera mig länge på en person som pratar intensivt o ännu värre när det händer saker omkring o nån mer pratar. Samtidigt måste jag ju försöka ibland för att inte isolera mig helt. 

Pratade med en kompis i telefonen i förrgår och hon började diska samtidigt. Klarade inte ljudet av det utan var tvungen att avsluta. Jag har jättesvårt för ljud. Det blir väl för mycket intryck. Kroppen vill nästan explodera och jag känner mig irriterad. Det är väl därför det är så jobbigt att vara ute bland folk eller tillsammans med många personer samtidigt. Fika, promenad, äta lunch i lugnare miljöer. Det är sånt jag kan försöka göra ibland för att försöka ha något slags socialt. Fester, gå ut på krogen, springa runt på stan… uteslutet. 

Prata i telefonen orkar jag bara ibland och det beror lite på vem som ringer. O jobbprat… Något som jag har jättesvårt för just nu. Det hamnar lätt i: Jag vet ju att jag inte ska prata jobb med dig men… Många är väldigt jobbfokuserade dygnet runt. Det har jag märkt ännu mer nu. Det finns ju så mycket annat att prata om😊

Här är länken till inlägget jag läste: http://prestera.blogspot.se/2014/04/hur-ska-man-se-ut-nar-man-ar-utbrand.html?m=1

Trevlig helg! Snart är det påsk! 😊

Det här inlägget postades i Hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur ska man se ut när man är utbränd?

  1. oskrivnablad skriver:

    Fina vännen!! Fundera på vad som får dig att må bra och gör uteslutet bara sånt… och undvik det andra. Är det att ligga kvar i sängen EN (inte flera dagar i rad) dag så gör det. Tillåt dig att ta det lugnt. Och en fika i Åsby bokar vi in när du orkar med det 🙂
    Stor kram från mig!!

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja jag försöker göra det. Det är ett skit att inte själv ha kontroll på kroppen o hjärnan. Men bara att ha tålamod. Och jag vill gärna fika på Åsby nån dag med dig när det inte är jättemycket folk eller ses en stund på annat sätt. Stor kram tillbaka!

Kommentera

