Nu när du ändå är hemma…

Lyssnade lite på ett Youtube-klipp idag av en ung tjej som också drabbats av utmattningssyndrom. Hon har tidigare jobbat som sportkommentator för Viasat. 23 år gammal när hon gick in i väggen. Hon har listat 50 saker man inte ska säga till någon som lider av stressrelaterade tillstånd.


https://www.youtube.com/watch?v=SxB3sg9ZO9I&feature=youtu.be

Jag har också fått en del kommentarer och frågor under mina dagar som sjukskriven med utmattningssyndrom:
”Jamen, bara du får byta till ett annat jobb så ska du se att du blir lite piggare” (ehhh, jag är inte bara lite trött… Inte säger man väl till någon som har brutit benet, att jamen även om du inte kan spela fotboll, så kan du ju säger dansa i alla fall…)

”Du skulle behöva komma iväg på en liten resa och vila upp dig så ska du se att du blir lite piggare”.

”Det märks inget på dig, tycker du är lika pigg och glad som vanligt”.

”Det syns inte något på dig i alla fall, du ser alltid så fräsch och fin ut”.

”Tänkte höra om du kan skjutsa ner mig och mina kollegor till stan om en timme nu ikväll, vi har bokat bord. Men jag förstår om det inte funkar, då får vi ta en taxi eller åka buss”. (Ja eftersom jag oftast alltid är hemma nu för tiden, så kan jag väl utföra lite tjänster istället…? Varför en fråga om man vet att personen inte mår bra? Finns det kanske någon annan att fråga…)

”Vad gör du om dagarna egentligen när du bara går hemma?” (Ja jag har samtalscoach en dag i veckan, sjukgymnast en dag i veckan, socialträning på jobbet 1-2 h 2 gånger i veckan, sen måste jag vila för att orka med alla de där mötena och försöka orka röra på mig lite också för att försöka stärka upp kroppen och inte bli rund som en köttbulle…)

”Jamen nu när du ändå går hemma, då kan du ju passa på att göra det och det och det…” (Ja vore jag hemma för att jag skulle orka göra allt det där, så hade jag ju jobbat ;)).

”Jag skulle aldrig orka vara hemma och vara sjukskriven sådär länge”. (Jag visste inte att jag kunde välja om jag ville vara sjuk eller inte).

”Jag skulle inte ha råd att vara hemma och vara sjukskriven sådär länge”. (Jag visste inte att jag kunde välja om jag ville vara sjuk eller inte).

”Ja, det är precis som jag. Jag är också så himla trött just nu.”

”Ja förstår precis, jag gick också in i väggen för några år sedan. Jag var sjukskriven i 2 veckor och vilade upp mig lite och sen kunde jag jobba igen”. (Gick in i väggen… njaaaaa).

”Tyvärr det finns inga pengar just nu, så du får vänta tills efter jul, så ska vi försöka jobba på att kunna avlasta dig”. (Jamen då lägger jag mina redan tydliga och illavarslande stressymtom på hyllan till efter jul och väntar med att bli sämre tills framåt vårkanten?)

Listan kan göras oändlig. Detta var ett axplock som kommer från kollegor, vänner, bekanta, familj… Vissa saker får man ta med en klackspark, men en del kommentarer kan jag bli lite ledsen över att höra. Vissa kommentarer är ungefär som att jag bara är hemma för att jag är lite lat, eller för att jag är inbilsksjuk eller för att jag ville ha lite extra ledigt i en sådär 2 år snart. Vad som rör sig inuti hos en individ som man möter, har man oftast ingen aning om. Det kan vara en bra tanke att ha med sig. Allt syns inte utanpå. Det som verkar bra på utsidan kan vara skit på insidan.

Det kan bli tokigt för alla ibland och det är inte alltid så lätt att veta vad man ska säga till någon som inte mår bra. Men ställ frågor istället för att ge tokiga råd eller kom med påståenden om du inte själv har stenkoll på det du pratar om. Jag har läst om utmattningssyndrom/utmattningsdepression i min utbildning som beteendevetare, men hade aldrig ens kunnat föreställa mig att det skulle vara som det faktiskt är. Jag önskar att jag fått träffa min nuvarande läkare tidigare. Jag fick pressa mig att jobba lite mer än ett halvår fast kroppen sagt stopp för länge sedan. Och därför klev jag över tröskeln och in i väggen med buller och bång.

  

Det här inlägget postades i Hälsa, Tankar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

