Konisering – liten operation cellförändringar livmoderhalsen

Idag har jag gjort en liten operation. Jag fick ta bort cellförändringar grad två på livmoderhalsen. Grad två betyder måttliga-högre grad. Det var inte cancer, men man tar alltid bort vid grad två när man är över 25 år för att det inte ska kunna utvecklas vidare och eventuellt bli livmodercancer. Så jag uppmanar verkligen alla att gå på alla provtagningar som man blir kallad till. 

Jag trodde ingreppet skulle vara värre än det var så jag var jättenervös o stessad innan. Men sköterskan som kom o mötte mig var så otroligt gullig! Hon frågade hur det var med mig och när jag talade om att jag var nervös kramade hon om mig så jag nästan fick tårar. Såna sköterskor är verkligen på rätt plats! Läkaren förklarade allt sen innan och jag fick ställa de frågor jag hade. Ingen stress alls.

Sen satte hon igång. Jag fick lokalbedövning som även innehöll adrenalin. Den gulliga sköterskan höll i mig i ett lugnande grepp på armen. Det kändes skönt! Det ena som kändes lite grann var sprutan. Själva ingreppet kändes inte. Och det var över på 10 min. Totalt tog allt 25 minuter. Sen var jag färdig att åka hem. 

Man kan blöda efter och man får inte bada eller ha sex på 3 veckor. Men träna efter nån vecka-10 dagar. Man ska låta bli att hoppa och lyfta. Vara ute o gå och köra yoga kan jag göra efter någon dag. Anledningen till att jag ville berätta var att minska rädslan för andra som ska genomgå detta. Man kan välja att sövas men det är helt onödigt. För det går så bra med lokalbedövningen o adrenalin. Och du kan ju fråga o prata under tiden. Så sammanfattningsvis, det är inget att vara nervös eller rädd för. Det går bra! Sen att jag hade jättegullig personal betyder extra mycket ❤

För dem som undrar påverkar det heller inte en potentiell graviditet när man tar bort så pass lite som man oftast gör vid grad 2. Det brukar vara 1 cm. För mig blev det ännu mindre. Behöver man ta bort mycket kan det bli prematur. Men då hade det handlat om mer man måste ta bort. 

Det här inlägget postades i Allmänt, Hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konisering – liten operation cellförändringar livmoderhalsen

  1. oskrivnablad skriver:

    Jag kan ibland tänka mig det värsta för att det sen ska kännas enklare 😉
    Skönt å ha det gjort och att det gick bra. Kram fina du.

    • Lilla Norpan skriver:

      Ja det gör jag nog per automatik 🙂 Men jag tänkte också att det kunde varit värre saker jag behövt gå igenom om det redan varit cancer. Så det var ju tur att hitta det i det här skedet. Kram

Kommentera

